De hoeveelheid keren dat ik mijn GoodReads helemaal heb verwijderd om het vervolgens na een aantal jaar weer te downloaden is echt niet bij te houden. Elke keer begin ik dan ook met een frisse start, omdat ik er anders niet tegen kan dat er een hele periode mist in mijn GR administratie. Ik heb dit jaar ook weer GoodReads gedownload, maar hiernaast ben ik ook StoryGraph gaan proberen en heb ik gekeken of Hebban nog veranderd was na al die jaren.
De apps zijn allemaal op een andere doelgroep gericht eigenlijk. Je hebt StoryGraph die het meest gaat over je eigen, persoonlijke leeservaring. Bij Hebban is de doelgroep Nederland en Vlaanderen en GoodReads is echt een social media voor boeken, het is een platform van Amazon en het is eigenlijk een soort Facebook voor lezers over de hele wereld.
Waarvoor gebruik ik de apps?



GoodReads gebruik ik eigenlijk alleen maar om mijn gelezen boeken op toe te voegen, en het boek dat ik op dat moment lees affentoe te updaten. Ik heb vrijwel nooit Want To Reads staan, tenzij ik iets voor mijn blog van plan ben. Ik kijk eigenlijk niet naar lijsten van vrienden, zit niet in bookclubs en doe eigenlijk echt niks anders met GR dan mijn leeschallenge bijhouden. Ik heb jaren geleden al eens gezegd ”Ik heb hem weer op 30 gezet, zoals elk voorgaand jaar, omdat ik toch eigenlijk altijd wel rond dit getal kom en mijzelf geen challenge op wil leggen om leesdips te voorkomen.” Uiteindelijk legde ik mijzelf de challenge op dat ik 10.000 bladzijden wilde lezen maar ik merkte dat ik eigenlijk alle pagina’s zelf moest bijhouden omdat het op Goodreads zelden klopt. Daarnaast is het niet heel makkelijk om op Goodreads snel informatie van een boek aan te passen, ook op internet spreekt het niet voor zich.
Op StoryGraph kan je eigenlijk hetzelfde, met zo veel meer persoonlijke informatie en input maar zo veel minder druk van meteen alle reviews van vrienden op je home page. Je opent de app en komt bij je eigen to be read en recommendations. Je kan ook diverse statistieken zien: welke talen je leest, of je vooral slow, medium of fast-paced boeken leest, de diktes van boeken op een rijtje, e-book of fysiek, auteurs en nog veel meer. Ik vind het erg interessant om te zien, maar het hele probleem hierbij is wel dat je echt van elk boek de juiste editie moet toevoegen, anders kloppen je statistieken natuurlijk niet. Overigens is het een stuk makkelijker in deze app missende info toe te voegen, foute info te melden of missende edities toe te voegen. Ik heb het geprobeerd en het gaat allemaal vloeiend en snel.
Wat je op deze app ook kan is het toevoegen van verschillende leeschallenges. Je kan 3 default challenges stellen: Hoeveel boeken dit jaar, hoeveel pagina’s dit jaar en hoeveel uren lezen dit jaar. Maar daarnaast kan je zelf challenges maken, bijvoorbeeld: 10 engelse boeken, 30 non-fictie boeken, 5 buddy reads etc. of community challenges toevoegen, bijvoorbeeld The Pile of Shame, waaronder dan 5 sub categorieën staan waaronder Het langste op je tbr of half uitgelezen boeken. Plus! Het leuke in deze app is ook dat je vrienden kan uitnodigen om een buddyread van een boek te doen en het allemaal via de app bij te houden.
Hebban is een App van Nederlandse bodem, in tegenstelling tot GoodReads die van Amazon is en StoryGraph die ook internationaal is. Wat ik bij Hebban lekker, maar tegelijkertijd jammer vind is dat ik niet meteen de mogelijkheid krijg om een boek een review te geven, alleen een datum en het aantal sterren, wil ik een review schrijven moet ik dit later doen via een andere pagina. Je kan ook een leeschallenge doen van hoeveel boeken je wilt lezen in het jaar. Hierbij kan je ook nog leeschallenges aanvinken in de lijst. Bijvoorbeeld lees een boek met een gele cover, een boek van een jonge nederlandse auteur, of een boek uit 2023.
Handig in gebruik?
Wat ik bij Goodreads vervelend vind is dat ALLES in je activiteitenfeed komt te staan zodat vrienden het kunnen zien. Ik volg iemand nieuw, ik voeg een nieuw boek toe, ik comment op iemands bericht. Ik begin daar dus mooi niet met het toevoegen van AL mijn boeken die ik in de kasten heb staan. Dit kan je wel uitzetten bij je eigen instellingen maar dan zie je nog wel dat van anderen die het aan hebben staan. Bij StoryGraph was ik begonnen maar het zijn zo veel boeken dat ik echt even moest stoppen na een paar uur boeken toevoegen. Maar omdat vrienden dit toch niet in hun app krijgen te zien is het een stuk fijner om hier aan te werken. Zij kunnen alleen zien als je iets begint met lezen, update of uitleest, en niet meteen op de pagina waar ze komen bij het openen van de app, maar gewoon bij het knopje vrienden.
Wat goodreads goed bedoeld is dat je boeken zou moeten kunnen toevoegen door de cover of isbn te scannen, maar 90 procent van de tijd vind hij bij mij het verkeerde boek, of helemaal niks. Het is me zelden gebeurd dat ik het juiste boek aangewezen kreeg. Ook als je een boek opzoekt en je krijgt veel verschillende boeken of titels, je kan niet meer filteren. Dit kan je wel bij Storygraph en Hebban. Filteren op taal of genre.



Reviews schrijven op Goodreads is heel voor de hand liggend: Je kan hele sterren geven en je hebt een blokje waar je wat kan typen. Dan open je StoryGraph en dan wordt het intimiderend. Je kan wel .0/.25/.5/.75 sterren geven, wat iedereen eigenlijk mist op GR. Maar dan heb je een hele review pagina met vragen. Je kan dit allemaal overslaan, of invullen zodat de boek pagina’s met de informatie nog accurater worden dan dat ze al zijn. Eigenlijk vul ik de data in, geef ik sterren en als ik nodig vind zet ik er aantekeningen bij in het review vakje, alle vragen sla ik steeds over want dit kost me tijd die ik niet in een app wil stoppen, gezien ik deze tijd ook aan de volledige review op mijn blog kan besteden.
Ondanks dat ik zo mijn uren in Storygraph heb zitten ben ik nogsteeds in de app soms de weg kwijt, ook merk ik soms dat boeken opeens dubbel in mijn journal staan of dat data verwijderd zijn. Het is een stuk makkelijker edities toe te voegen en informatie aan te passen, en hele leuke leeschallenges te maken, maar verder vind ik de app nog een beetje vaag. Overigens vind ik de site (app.storygraph.com) wel heel handig en hier ben ik minder snel de weg kwijt, waarschijnlijk omdat hier alles gewoon met woorden staat aangegeven in plaats van icoontjes. Ondanks dat het eigenlijk een desktopversie is van de app, en alles daarom dus hetzelfde werkt. Dit is wel lekker, want je kan hierdoor dezelfde dingen veranderen op je telefoon en op de computer. Bij GoodReads is dit niet het geval en kan je op internet toch een stuk meer aanpassen.
Bij deze app kan je wel zien hoeveel sterren een boek gemiddeld heeft, maar voor reviews moet je op een knop klikken. Wat ik bij Goodreads nog wel eens heb is dat ik me verlies in het lezen van reviews, oordelen krijg die ik nog niet had of zelfs niet geblurde spoilers krijg te lezen. Dit zou je niet hebben bij StoryGraph.
Bij Hebban vind ik alles eigenlijk heel handig in gebruik, het is net een tussenweg tussen StoryGraph en GoodReads. Zo kan je heel gemakkelijk boekinformatie laten aanpassen. Mocht er iets niet kloppen dan kan je dit via een formulier doorgeven. Via de app doe je dit door rechtsboven op het web-icoontje te klikken. Dan kom je op de online versie waarbij je dit kan doen.
Ook doet ISBN scannen het in de app van Hebban gewoon super snel en het werkt altijd, tenzij het boek niet op de site staat natuurlijk haha. Ook vind ik het een stuk minder intimiderender dat er geen miljoen edities van een boek tevoorschijn komen. Je kan ook filterren op taal om de lijst nog korter te maken als je meerdere boeken tevoorschijn krijgt met dezelfde soorten titels. Bijvoorbeeld als je Twilight intypt, krijg je echt heel veel titels te zien, maar Twilight zelf staat ergens halverwege haha. Het verwijderen van een boek van je planken gaat wel heel makkelijk, net zoals bij GoodReads. Bij StoryGraph heb ik soms nog wel iets dat niet gaat zoals ik wil, vooral als ik een boek wil verwijderen die ik perongeluk twee keer heb toegevoegd. Dan haalt hij allebei de keren eruit, terwijl als je een boek herleest niet in ene de eerste keer het boek lezen ongedaan wordt gemaakt in het echte leven natuurlijk haha. Wat wel bij Hebban het geval is, is dat het mij niet lukt om dan een boek van mijn activiteitenfeed te halen.
Wat ik op Hebban een leuke toevoeging vind is dat je hier een eigen blog kan bijhouden, met of zonder het hebben van een eigen blog op internet. Dan kan je toch even iets meer kwijt over boeken dan alleen in een review die je snel schrijft in de app. Daarnaast kan je ook andere nieuws of blog artikelen lezen online wat maakt dat je een stuk meer betrokken blijft bij het nieuws uit Nederland en Vlaanderen!
Waar blijf ik bij?



Hele lastige!! Ik wil heel graag die persoonlijke informatie in kunnen blijven zien, alle statistieken die je bij StoryGraph het hele jaar door hebt, maar bij Goodreads alleen aan het eind van het jaar krijgt, in minder complete mate. Maar dit is ook wel weer een stukje die ik zou kunnen missen omdat het ook wel grappig is om dit soort informatie helemaal tot het einde van het jaar te bewaren.
Maar het gebruik van de app waarvoor ik hem eigenlijk gebruik vind ik in GoodReads toch een stuk fijner. Misschien komt het door jaren lang op en af gebruik, of doordat het toch even duidelijker is aangegeven… maar ik hoef in de app van GR niet te zoeken.
Daarentegen vin dik Hebban ook super fijn omdat er gewoon een stuk minder te zien is op het eerste oog. Minder intimiderend, gewoon je boek toevoegen en gaan. Je ziet ook enkele statistieken zoals pagina’s, auteurs, waarderingen en genres, maar dit is allemaal ongeveer. Vooral de pagina’s, wel staat erbij dat als er ergens iets niet klopt dat je het dan makkelijk zelf kan aanpassen. Mensen volgen en bijhouden wat je wilt. Alle knopjes zijn duidelijk en het gebruik van de app is erg vlot, en het is fijn dat je ook de webversie makkelijk kan bereiken mocht je iets meer willen doen dan de app toelaat.
Maar hier komt hetgene wat ik het meest chill vind aan StoryGraph, iets dat ik al jaren wilde hebben: Een leeschallenge op pagina’s af. Op StoryGraph is het heel makkelijk de informatie van een boek kloppend te maken waardoor er minder snel fouten staan in de berekeningen en hier komt bij kijken dat je ook per update die je geeft in je huidige boek, hij opnieuw berekend hoeveel pagina’s je voor of achter loopt. Dit kan je ook uitzetten zodat je het niet ziet, maar ik vind het erg motiverend om te zien dat ik nu nog goed voor loop. Zolang ik de juiste aantal pagina’s/goede edities toe blijf voegen in mijn lijst, dan hoef ik het allemaal niet meer met pen en papier te berekenen of ik mijn challenge behaald heb einde van het jaar. Maar wil ik dat? Ben ik dan niet meer tijd kwijt aan administratie dan aan lezen?
Volgens Storygraph heb ik 2197 bladzijden gelezen en Hebban zegt ongeveer 1818. Als ik met rekenmachine ga tellen dan kom ik op 2188, dus StoryGraph is wel wat accurater, maar ik ben er net achter gekomen dat er twee boeken waren die geen bladzijden hadden staan dus die heb ik via het formulier toegevoegd, deze worden nu door Hebban gecontrolleerd.
Een vriendin van mij vind StoryGraph veel minder druk opleggen dan Goodreads, maar ik denk dat het bij mij andersom is. Ik negeer heel makkelijk in Goodreads de informatie die ik niet wil zien op dat moment, omdat ik ook makkelijk de pagina kan vinden die ik nodig heb dan. Daarnaast vind ik het in Goodreads een stuk minder druk opleggen dat ik elke editie die ik maar wil kan toevoegen in mijn lijst, omdat het daar voornamelijk gewoon gaat om de titel: Je laat aan anderen zien welk boek je hebt gelezen. Bij StoryGraph moet alle info kloppen zodat je persoonlijke statistieken juist zijn.
Ondanks dat StoryGraph hele leuke toevoegingen heeft die ik mis in GoodReads, zoals bepaalde statistieken en een leeschallenge op pagina’s ingesteld, vind ik GoodReads fijner in gebruik en verkies ik deze boven StoryGraph.
Maar dan komt het: Ik verwijderde GR altijd omdat ik het na een hele tijd toch wel veel druk vond opleggen, ik bleef achter lopen met een challenge, ik voegde de verkeerde edities van boeken toe, ik kon mijn oude boek niet vinden op de app of de Nederlandse editie was nergens te vinden…
Als ik naar Hebban kijk is het een stuk beter dan jaren terug, toen het net uit kwam en er ook nog geen app van was. Dit doet alles wat GoodReads doet, maar dan in een hele simpele lay out. Je kan informatie veranderen door een mail te sturen, er staan geen miljoenen edities online, je leest alleen wat van toepassing is in Nederland en Vlaanderen… Veel fijner. Zo las ik ook bij het boek Twilight dat er een docent is geweest die tags toegevoegd heeft zoals Lezen voor de lijst of lezen in de onderbouw. Wat ik jammer vind is dat je geen leesupdate kan geven tussendoor, bijvoorbeeld op welke pagina je bent, maar tegelijkertijd vind ik het erg handig omdat ik dan niet tussendoor wordt afgeleid om vaak de app te updaten.
Ik dacht in het eerste opzicht dat ik zou blijven bij Goodreads, maar ik denk dat ik voor Hebban ga kiezen jongens… Wat een plot twist! Het is minder druk op de app, waardoor het een handige app is voor het snelle gebruik waarvoor ik het altijd gebruik. Overigens zal ik mijn goodreads account hoogstwaarschijnlijk behouden als ik meer internationale informatie, reviews of boeken zoek, maar ik houd de app niet meer bij. StoryGraph kan voor mijn part wel weg… maar ik moet zeggen, ik wil heel graag de BuddyRead functie uittesten met iemand!
Mocht StoryGraph je aanspreken? Je kan via internet heel makkelijk je Goodreads administratie kopiëren naar SG.
Wat ik wel misschien een beetje ga missen aan Goodreads is dat je deze kan koppelen aan je widgets in WordPress waardoor ik een zelf gekozen plank kan laten zien in de zijbalk van mijn blog. Hebban kan dit helaas niet.




